Jocs

Els jocs formen una part molt important de l’aprenentatge dels nens i nenes, i són una part molt important, també, de l’educació en el lleure. En aquest apartat proposo tot un seguit de jocs, la majoria d’ells sense la necessitat de material complementari, que crec que us poden ser útils. A més, cada joc té el marge d’edats amb el que es pot treballar, no obstant, aquestes són orientatives, de manera que podeu jugar-hi amb nois i noies d’altres edats. Som-hi!

El rentacotxes: aquest és un joc per a afavorir la afirmació, el sentir-se estimat i acollit al grup. Pots usar aquest joc a l’inici de curs, quan els companys encara no es conèixen bé. S’ha de jugar a poc a poc i amb suavitat. El desenvolupament és el següent: el grup es separa en dos files, i es col·loquen una davant de l’altre. Cada fila es transformarà en part d’un rentacotxes, fent els moviments adecuats. Un components d’una punta farà, a l’inici de joc, de cotxe i passarà pel rentacotxes. Els seus companys acariciaran, frotaran i palmejaran el “cotxe” mentre passa pel túnel de rentat. Quan el cotxe arribi al final, s’incorporarà a la màquina de rentat, i un altre company farà de cotxe. Així fins que tots els nens i nenes hagin passat pel túnel de rentat. A l’acabar el joc s’ha de fer una petita reflexió i preguntar als nens com s’han sentit.

El gos guia: aquest és un joc de confiança, es tracta de guiar a un company amb els ulls envenats. L’objectiu principal és donar la confiança suficient com perquè hi pugui haver comunucació entre els companys de grup. El funcionament és el següent: primer de tot s’ha de demanar silenci durant tota la partida. El passeig no és una cursa d’obstacles, sinó una ocasió per a experimentar. La meitat del grup tindrà els ulls envenats. L’altre meitat escollirà a un dels seus companys amb els ulls envenats, de tal manera que el company que fa de cec no sap qui l’està guiant. Durant 10 minuts, els companys que fan de gos guia conduïran als seus companys. Després hi haurà un canvi de papers, i els gossos guia tornaran a escollir un cec. Al final s’han d’evaluar els sentiments que s’han tingut i la seva importància.

Abracadabra: aquest és un joc perfecte per a realitzar en un espai tancat en cas de pluja o de mal temps. Només necessitem uns quants objecte, els que volguem (15 o 20). Un dels nens fà de mac. El joc comená col·locant els objecte en una taula o al terra (a la vista de tots), els participants els observen durant uns dos minuts. Aleshores es donaran la volta i pronunciaran la frase: “Abracadabra, desaparèix!”. El mac, ha de treure un dels objectes. Guanya qui primer es doni conta de què és el que ha desaparegut.

El gatet cec: aquest és un joc d’atenció. Es designa un jugador que ha de fer de gatet cec, aquest sortirà fora i se li taparan els ulls (per exemple amb el foulard). Mentres, els jugadors canvien de lloc entre sí i es tornen a sentar. El gatet entra a la zona de joc i procura posar la mà sobre el cap d’un d’un jugador. Aleshores, aquest jugador haurà de dir 3 vegades “miau” (pot intentar desfigurar la veu). Si el gatet aconsegueix saber qui ha dit “miau” s’intercanviaran els papers, sinó tornarà a provar sort.

Les sardines: aquest és una variant del joc “l’amagatall” però amb la particularitat de que no s’elimina a ningú, per tant no és excloent. S’escull un dels participant en el joc, que haurà d’amagar-se. La resta del grup es tancarà els ulls i contarà fins al número acordat. Un cop hagin acabat de contar, els participants hauran de buscar a jugador que s’ha amagat. El primer jugador que trobi al que s’havia amagat, haurà d’amagar-se amb ell i quedar-se quiet i callat, i el segón i el tercer, i així successivament fins que tots estiguin amagats. Enteneu perquè es diu “Les sardines”?.

La “guerra” de sexes: aquest és un bon joc per a fomentar la coeducació, i per a que els nens perdin la por a relacionar-se amb les nenes i viceversa. Aquest joc també es pot dur a terme amb nens i nenes d’altres edats. Es separa els nens i les nenes, al grup dels nens se’ls hi assigna números de l’1 al …, i a les nenes se-ls hi assignea lletres de la A a …, a continuació els nens i les nenes es senten formant un cercle, i es demana un primer voluntari; tant fà si es nen o nena. Aleshores, el voluntari o voluntaria s’asseurà al mig del cercle i dirà rapidament un número i una lletra, p.ex A5. La noia A i el noi 5 s’aixecaran. L’objectiu és que si per exemple al mig hi ha una noia, el noi 5 haurà de fer un petó a la galta  de la noia del mig, i la noia A, a la vegada, haurà d’evitar-ho fent un petó a la galta del noi 5. Si el noi 5 és besat, haurà de sentar-se al mig i recomençar el joc. Si la noia del centre es besada, la noia A haurà de sentar-se al mig i recomençar el joc.

L’espelma: aquest és un joc per a afavorir la confiança entre els membre del grup, i eliminar les pors. S’escull un voluntari, que es posa al mig d’una rotllana molt petita, en que tots els peus dels participant estan tocant-se. En l’espai que deixen els peus dels participants al mig de la rotllana s’hi posarà el voluntari. El joc s’ha de fer en silenci. El voluntari deixarà caure els braços i els mantindrà al llarg del seu cos. Els participants, amb els braços hauran de fer pendolar el cos del voluntari d’un cantó a l’altre del cercle. 

L’estrella: aquest joc serveix per a potenciar l’atenció, la destresa i la rapidesa de moviments. S’han de fer 4 o 5 grups d’iguals persones. Aquests es col·locaran com a la foto de la capçalera d’aquesta pàgina. Aleshores es triarà un voluntari, que caminarà al voltant de les files de persones, per la part exterior de l’estrella. Quan vulgui, aquest voluntari, picarà suaument el cap de l’extrem d’una de les puntes de l’estrella. Aleshores, tota la fila de persones s’haurà d’aixecar i corre per la part exterior, donar la volta i tornar-se a sentar a la mateixa fila. L’últim que es senti al terra serà el que pararà i el que haurà de picar el cap d’una de les puntes de l’estrella, i així successivament.

Trets en comú: l’objectiu d’aquest joc és aprendre les característiques que tenim en comú amb els demés companys de grup. El funcionament és el següent: dividirem el grup en parelles. Cada perella ha de treure el número més gran de similituds que hi ha entre ells, com el color del cabell, la roba, les aficions, familia, etc…guanya la parella que tingui més similituds. Cal després, per a aconseguir els objectius del joc, fer una petita reflexió sobre els resultats.

L’amic desconegut: aquest joc serveix per a conèixer les qüalitats i valors dels companys, augmentar la confiança…Cada participant escull un amic secret, preferentment entre els companys que menys freqüenta. Si el dinamitzador ho creu oportú, ell mateix pot fer les parelles. Funcionament: els participants no revelaran a ningú qui és el seu amic secret, ni tan sols al seu amic secret. Durant un temps determinat, que pot ser per exemple una excurció, cadascú estarà atent ales qüalitats i valors del seu amic secret, anotant les situacions que l’han ajudat a conèixer-lo. Un cop finalitzat el temps, cadascú escriurà una carta al seu amic, explicant-li el que li sembla d’ell. Després, cadascú s’endurà la seva carta i la llegirà. El proper dia, serà  interessant compartir amb la persona els sentiments viscuts.

Joc dels missatges: aquest joc té l’objectiu de passar-nos-ho bé, conèixer una mica el codi morse i reflexionar sobre les dificultats de passa un immigrant. El material que necessitarem és una cartolina amb la descodificació del codi morse, i a més les paraules que volguem xifrar. El lloc ideal per a desenvolupar-lo és el bosc. Desenvolupament: Es fan dos equips, un és el grup d’immigrants que està en algun lloc d’Argèlia, que vol fer arribar un missatge a un grup que ja està al port, per tal de dir-los la posició exacta, quan triguen en arribar i que estan bé. Per tal de fer això porten sobres amb paraules xifrades cap a uns representants a mig camí, que faran arribar el missatge als companys que estan al port. Els missatges s’envien d’aquesta manera perquè en cas que un d’ells sigui agafat per la policia no es desvetlli on són la resta. S’arrisquen a fer això perquè s’han de retardar un parell de dies perquè han tingut un ferit.
L’altre grup és la policia d’immigració, que sap que alguna cosa està passant i que vol aconseguir el missatge i els codis, per tal de saber on són els immigrants.
Hi ha un parell de persones que han de rebre els missatges i desxifrar-los i també protegir els codis.
El joc s’assembla a un joc de banderes però és una mica més complicat.
Hi ha dos equips (1 i 2), l’equip 1 té dos camps (A i B), l’equip 2 només 1. L’equip 1 té un missatge xifrat amb un codi de morse al camp A (es tracta d’un missatge sobre la posició exacta a mig camí entre Mali i Algèria), té el codi per desxifrar-lo al camp B, així que ha de portar els sobres amb les paraules al camp B. L’equip 2 ha d’evitar-ho guanyant els sobres de les paraules, ho farà si treu el fulard del que està portant el missatge. Si a algú de l’equip 1 li treuen el fulard ha de tornar al camp A a buscar un altre sobre per portar.
L’equip 2 ha d’aconseguir treure els sobres a l’equip 1 i també ha d’intentar entrar al camp B per aconseguir els diferents sobres amb el codi per poder desxifrar la posició o al camp A per aconseguir els sobres amb les paraules xifrades.
Quan a qualsevol persona li treuen el fulard que porta penjat, ha de tornar al seu camp, en el cas dels nois i noies de l’equip 1 el camp A, per recollir un altre sobre amb una paraula, ja que el que portaven se l’ha quedat el contrincant. En el cas dels nois i noies de l’equip 2 han de buscar una altra vida per poder seguir lluitant.
Els nois de l’equip 1 B només defensen el camp B i intenten desxifrar el missatge, no porten fulard. Sandra Merino A.E. Montserrat Xavier


Joc de les llaunes: l’objectiu del joc és treballar la psicomotricitat, l’atenció i l’agilitat física, desenvolupar la capacitat de fer estratègies. Es pot aprofitar també per a treballar la llei de les 3 R’s: reduïr, reutilitzar i reciclar. El material necessari serà un xiulet, i envasos per a reciclar. El desenvolupament és el següent: s’organitza la unitat per parelles. Totes les parelles formen una rotllana al voltant d’una sèrie d’objectes (llaunes, envasos de reciclatge). El nombre d’objectes vindrà determinat pel nombre de parelles que participin del joc: hi haurà menys objectes que parelles per tant, si posem un exemple, per  10 parelles hi aniran 9 objectes.
Un dels membres de cada parella ha de fer de cavall i l’altre de genet. Cada cop que se sent el xiulet el genet ha de passar per sota de les cames del seu cavall, anar a agafar un objecte, tornar a passar sota les cames i pujar dalt del cavall. Aleshores hi haurà una parella, la última que no agafi l’objecte, que quedarà eliminada. Aquesta parella es posa al mig de la rotllana “fent nosa”. Les parelles es van eliminant successivament. A cada jugada s’haurà de treure un objecte. Fins que al final només queden dues parelles jugant i moltes “noses” al mig de la “rotllana”. A.E. Puig i Moliner – Aina Vinyes, Elianne Pablo i Gemma Cots.


El rei cec: amb aquest joc es treballa la concentració, el fet d’estar en silenci…L’únic material que necessitem és un foulard per a tapar els ulls del rei, i un objecte ( es pot posar un objecte que faci soroll per a complicar el joc, com per exemple una carmanyola plena de pedretes…). Desenvolupament: un del participants es posa assegut a una determinada distància de la resta del grup amb un objecte davant d’ell, però sense tocar-ho, amb els ulls tapats (aquest és el rei). El que hauran de fer els intrèpids aventurers és aconseguir arribar fins l’objecte, agafar-ho i tornar al lloc d’on han sortit amb l’objecte.
Normalment es fa una fila per fer-ho en ordre; també es pot fer en un cercle delimitat, però llavors la distància haurà de ser més gran. Si quan els aventurers s’acosten, o estan tornant amb l’objecte del rei, aquest els escolta i els assenyala dient per exemple:  EH! TU! ON VAS!!!!, els participants hauran de tornar a la cua o lloc d’origen i si duia el tresor tornar-ho a deixar. Recomanacions: És important seguir un ordre, perquè si surten tots alhora el joc perd molt. És un joc del qual podem fer diferents versions, tresor amb soroll, els participants amb objectes que facin sorolls, per parelles lligades i que es comuniquin com puguin, de nit i assenyalant amb la llum….Agrupament Escolta i Guia Sant Adrià – Sara Ribalaigue, Alex Pérez, Cristina Palau Gil, Daniel Bentué.

2 Responses to Jocs

  1. Guillem ha dit:

    moltes gràcies pels jocs! molts no els coneixiem i estan molt bé, els provarem amb els nostres petits escoltes ben aviat!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: